Trybunet.pl | Kompendium wiedzy prawnej >> Prawo handlowe >> Najczęściej łamane prawa konsumentów

Najczęściej łamane prawa konsumentów

Najczęściej łamane prawa konsumentów
16:56 26/02/2019

Nieznajomość prawa szkodzi, mówi stare przysłowie. Zwłaszcza nieznajomość praw konsumenta brzemienna bywa w przykre niespodzianki. Wykorzystują ją sklepy i firmy usługowe. Sprawdź, które prawa konsumentów są najczęściej łamane.

Ukryte koszty

Bardzo wiele usług, zwłaszcza bankowych, wiąże się z dodatkowymi kosztami, o których usługodawca wprawdzie milczy, lecz które są uwzględnione najczęściej w peryferyjnych częściach umowy. Taka sytuacja ma miejsce zwłaszcza przy zaciąganiu pożyczek czy wyrabianiu karty kredytowej. Od uprzejmej pani w okienku słyszymy, że spłacając kartę na czas, nie płacimy żadnych odsetek. Szkoda tylko, że nie napomknęła nic o tym, że za każdy przelew ze swojego konta na kartę zapłacimy 5 zł.

 

Ceny za 100 g w menu

To częsty chwyt restauratorów. Nie ma nic złego w tym, że w karcie dań figuruje cena odpowiadająca jedynie 100 g danej potrawy, ale często ta informacja jest mało czytelna, więc zamawiający może poczuć się niemile zaskoczony po otrzymaniu rachunku.

Każdy konsument powinien wiedzieć, jak dużego dania może się spodziewać. Przecież nie każdy chce zjeść 700 g turbota, nawet jeśli danie będzie naprawdę smaczne.

 

Dodatkowe koszty kredytu

Z dodatkowymi kosztami kredytu spotkać się możemy zwłaszcza przy zakupie sprzętu elektronicznego na raty w sklepach RTV/AGD. Początkowo zostajemy poinformowani, że nie płacimy żadnych odsetek, nie ponosimy kosztów, więc oczywiście się zgadzamy. Później otrzymujemy informację o liczbie rat i ich wysokości. Wystarczy pomnożyć, by okazało się, że nasz telewizor kosztuje, dajmy na to, 300 złotych więcej… no cóż, jest to koszt prowizji banku, tak zwany koszt przygotowania oferty. Dlatego kredytodawcy nie powinno się pytać o oprocentowanie kredytu, a raczej o rzeczywiste oprocentowanie. To dwie różne rzeczy.

 

Kara za brak legitymacji

Zdarza się, że w czasie przejazdu środkami komunikacji miejskiej pasażer nie ma przy sobie legitymacji ani żadnego innego dokumentu potwierdzającego uprawnienie do zniżki. W razie kontroli biletów zmuszony jest przyjąć w takiej sytuacji mandat, ale w żadnym wypadku nie powinien spieszyć się z zapłatą! Na przedstawienie odpowiednim władzom stosownego dokumentu ma bowiem 7 dni. Po udowodnieniu w ten sposób swojego uprawnienia do zniżki może liczyć na anulowanie kary.

 

konsument ukryte koszty kruczki haki prawa konsumentów